Historia om Mercedes Sprinter - det nya ansiktet på paketbilen
Den första officiella presentationen av Mercedes Sprinter I ägde rum 1995 på en bilmässa. Det var den första Mercedes-Benz skåpbilen med ett eget modellnamn - Sprinter. Utvecklarna ville göra skåpbilen bekvämare genom att göra den mer lik en personbil. Förutom förbättrade köregenskaper och dragkraft hade Sprinter I även klockor från Mercedes W124. Tidigare modeller bar de numeriska beteckningarna (T1). Presentationen av den nya skåpbilen var kopplad till inrättandet av en ny enhet för Mercedes-Beznz Vans som ansvarade för produktionsprocessen och distributionen av Sprinter I på världsmarknaden. Förutom produktionen vid de tyska fabrikerna utökade Mercedes även fabrikerna i Argentina, Mexiko, Taiwan och Ryssland. Den tyska skåpbilen var så innovativ och tekniskt avancerad att den vann titeln Årets skåpbil 1995.

Mercedes Sprinter 1995 broschyr
Utökad utrustning för Sprinter I
Den första generationen Sprinter var utrustad med skivbromsar på varje axel, ABS eller till och med ESP (sedan 2002). Karossens styling ändrades också helt och hållet, vilket gav fordonets framsida en mer strömlinjeformad form. Trenden som inleddes med Ford Transit från 1985 har fortsatt fram till i dag, Mercedes beslutade sig för att göra ett sådant steg först 1995. Motorn genererade inte längre något extra buller, eftersom den var placerad utanför förarhytten. Från början fanns modellen med 3 olika hjulbasar, 2 höjder och i 2 längder. Passagerarversionerna fanns i varianter med 7 och 9 passagerare, i likhet med VW LT. Det stora intresset för den tyska skåpbilen ledde till att produktionen av Sprinter I förlängdes under namnet "Classic" och att produktionen för den ryska marknaden återupptogs från 2013. Det största problemet med Sprinter I var att den var känslig för korrosion, vilket åt upp fordonets karosseri i för tidig takt. Två generationer av dieselmotorer fanns tillgängliga för förarna: 2,3 liter med 78 hk och den ikoniska 2,9 l-motorn som tidigare använts i G- och E-klasserna med 122 hk. En bensinmotor med 143 hk fanns också tillgänglig som ett alternativ, men var betydligt mindre vanlig. Oavsett motorversion kunde fordonet utrustas med en automatisk växellåda.
Sprinter James Cook och andra Mercedes-versioner
Bland de versioner av första generationens Mercedes Sprinter som erbjöds fanns minibussar, som populärt användes som persontransporter. Fabriksversioner som tillverkades för stadstransporter omfattade 13-sitsiga, 16-sitsiga och 19-sitsiga versioner. Redan före början av 2000-talet hade Mercedes en digital kilometerräknare under hastighetsmätaren. De tillgängliga utrustningsversionerna innehöll manuell luftkonditionering, en krockkudde och en varvräknare som kunde bytas ut mot den analoga urtavlan. År 1995 kom en husbilsversion ut på marknaden, som hyllades som James Cook Sprinter. Mercedes husbil var utrustad med toalett, kök och sovplats för fyra personer. Namnet hänvisade till den engelske resenären och upptäcktsresanden. De ikoniska Westfalia-kropparna fanns också på marknaden. År 1998 kom en version av skåpbilen med 4x4-drift, utformad för de största versionerna av Mercedes, ut på marknaden. Under de följande åren fanns det även tvillingkonstruktioner som var avsedda för den amerikanska marknaden och som såldes under namnen: Freightliner och Dodge Sprinter.