Your browser does not support JavaScript!


Ford Taunus historia

Ford Taunus Transit - en skåpbil som ursprungligen producerades under namnen Ford FK1000 och Ford Transit 1250, först i slutet av produktionen (1961) beslutades om namnet Taunus Transit. Ford FK1000, Taunus Transit producerades under åren 1953 - 1965 på Ford-fabriken i Köln-Niehl, Tyskland, och i monteringsanläggningarna i Azambuja (Portugal) under åren 1964 - 1966.

Ford Taunus Transit är en tvillingmodell för Ford Thames 400E byggd mellan 1957 och 1965 på Storbritannien. Fords huvudkontor i Detroit såg dock inte poängen att utveckla två separata modeller och beställde "Project Redcamp" för gemensam utveckling av kommersiella fordon i Europa.

Ford Taunus Transit Replika Lotus
(fot: bonhams.com/auctions/20143/lot/257/)

Ford Taunus Transit har dykt upp i flera versioner: Taunus 12M, Taunus 15M, Taunus 17M och FK1000 / 1250. Förutom det nya namnet förändrades det inte mycket i början. Modell 1250 var fortfarande utrustad med en 1,5-liters bensinmotor, och 1,2-litersmotorer var endast tillgängliga i 1000 Combi- och Van-versioner.

I april 1962 dök en ny version av Ford Taunus med en lastkapacitet på 800 kg (G1BT) upp. Det kännetecknades av en mindre storlek på däck och fälgar. Ford Taunus G1BT hade en mer ekonomisk 55 hk motor. Ford Taunus Transit 800 ersatte framgångsrikt 1000- och 1250-modellerna, som erbjuds i nästan alla karosserversioner förutom den dubbelhyttiga chassiversionen baserad på ramen.

I september 1963 beslutade Ford att förbättra den befintliga modellen och erbjöd sina kunder en version av Ford Taunus Transit 1500, som kännetecknades av en ökad nyttolast på upp till 1500 kg. Det erbjöds med en bensinmotor med en kapacitet på 1,7 liter och 60 hk (Taunus 17M). Model 1500 införde ett antal förändringar, inklusive utrustade med dubbla hjul på baksidan, fick en förstärkt framaxel och bromssystemet ford transit har modifierats.

Ford Taunus Transit 1500 erbjöds också i en specialversion markerad som Westfalia. Denna modell är inget annat än en husbil. Westfalia kunde lätt tävla med den populära Volkswagen Transporter T1. Taunus Transit Westfalia kännetecknas av ett upphöjd tak och inredning som är full av de mest nödvändiga sakerna för resan.

1964 beslutade Ford att modernisera sin Ford Taunus Transit-modell för sista gången och presenterade en modell med ett tvåtrådsbromssystem tillsammans med en servo, ett trepunktsbälte och ett 12V-system med en trefas-växelströmsgenerator. I december 1965 * lämnade den sista Ford Taunus Transit 1000 fabriksportarna i Köln, Tyskland. Samma månad började försäljningen av nästa generation av Ford Transit.

Ford Taunus Transit 1965
(fot: bringatrailer.com/2016/03/29/cosmetically-restored-w-32k-kilometers-1965-ford-taunus-transit-fk-1250)

* På den sydeuropeiska marknaden tillverkades Ford Transit Taunus-modeller fram till mitten av 1966 på Azambuja-fabriken i Portugal.


Ford Transits historia - välj en modell


Taunus Transit Transit MK1 Transit MK2 Transit MK3 Transit MK4 Transit MK5 Transit MK6 Transit MK7 Transit MK8 Transit MK9


<- Återgå till historien Ford Transit Läs nästa Ford Transit MK1 ->
 
Nyckelordssökning
Avancerad sökning
Transit Center in Europe