Den bästa Ford Transit-motorn i historienFord Transit har producerats kontinuerligt sedan 1965. I mer än 50 år har 8 generationer Ford Transit och tusentals tillgängliga versioner och kroppstyper dykt upp på marknaden. En stor revolution har också uppstått i motorenheten. Ford Transit från sin tillverkning var tillgänglig i olika versioner med mer än 30 olika motorer. Vilken Ford Transit-motor var bäst? Ford Transit motorer historiaDen första någonsin Ford Transit van hade en 1,3L Taunus V4 motor, lånad från den tyska Ford Taunus Transit. Det var också tillgängligt i 1.5l och 1.7l versioner. Ford-ingenjörer i Storbritannien beslutade att öka sin kapacitet, som erbjuder V4 Essex-motorer med 1.7l, 2.0l och V6 3.0 för Transit MK1. Alternativt val var Perkins dieselmotor eller York. ![]() Hur bedömer vi dessa motorer nu? Många av dem arbetar så långt! Det är värt att notera att Transit MK1 användes för 95% av bankrøver under den perioden. Polisen betonade att Transit kan nå en personbils hastighet med ett väsentligt ökat lastområde. Det skapade en explosiv blandning! Ford Transit-motorer var pålitliga, effektiva och före sin tid. I augusti 1977 framkom Ford Transit 1978 1/2 versionen, allmänt känd som Transit MK2. Detta bredde utbredningen av motorer med bensinmotorer Pinto 1.6 / 2.0 och Köln V6 2.8 eller Essex V6 3.0-enheter. Bland dieslarna dominerade 2,4-liters York-enheten fortfarande. För jämförelse - för den australiska marknaden samtidigt slå motorn V6 4.1l. Nya varianter av motorn uppträdde också med introduktionen av nya modeller. 2.3L Duratec och Duratorq TDCi motorerna i varianter 2.2l, 2.4l och 3.2l var de mest populära i Europa. Den europeiska marknaden levererades främst av skåpbilar med TDCI-motorer, vilket gav hög hållbarhet, relativt låg förbränning och felfri drift. ![]() Ford Transit motorer i det nuvarande erbjudandetFords policy fokuserar på att stödja ny teknik och skydda miljön. På bara några år kan vi förvänta oss att alla Ford-bilar (och skåpbilar) kommer att ha elmotorer. Nuvarande är något annorlunda. Nya EcoBlue 2,0-litersmotorer introducerades på den europeiska marknaden. ![]() Varje variant är från några till ett dussin HP kraftfullare än sin föregångare 2,2 TDCi. Vridmomentet är också högre. Injektorerna under en förbränningscykel (varar i en bråkdel av en sekund) gör 6 bränsleinsprutningar i komprimerad luftmotor i cylindern. EcoBlue-motorer erbjuder 15% lägre bränsleförbrukning än den tidigare använda enheten, men de kräver att AdBlue-tanken fylls i enlighet med Euro 6-föreskrifterna. Den kraftfullaste Ford Transit-motornDet fanns några exceptionella kopior av Ford Transit med icke-standardiserade motorer, vanligtvis lånade från andra bilar. År 1971 debuterade SuperVan med en V8-motor, som genererade kraft på cirka 400 hk. ![]() Dess efterträdare, SuperVan II, fick en Cosworth DFL-motor med en toppfart på 178 miles per timme. 1994 presenterade Ford den senaste SuperVan med Cosworth HB-enheten. Med tiden ändrades motorn till den mer praktiska Ford-Cosworth Pro Sports 3000 V6 med 295 hk. År 2011 presenterade Ford Transit SuperSportVan-modellen med en turboladdad Duratorq 3.2-motor, som genererade effekt vid 198 hk. Samma år debuterade vår Drift Bus med en BMW M5 V8-motor med ca. 440 HP! Och vad enligt din åsikt var den bästa Ford Transit-motorn i historien? |
Author: Paweł Kokot |
Visste du att ... ? | |